-->

Çeviri

20 Ocak 2021 Çarşamba

Zakir KAYA Türk diline Çevirisi İle Sona Abbasaligızı Müthiş romanı sizler için 2. Bölüm KHA OKURLARINA ÖZEL

 Zakir KAYA Türk diline Çevirisi  İle  Sona Abbasaligızı Müthiş romanı ''Kader Yolu'' sizler için 
KHA OKURLARINA ÖZEL .


KADER YOLU.

2. Bölüm:


 

Hayır Büyükanne Gümüş, her şeyi unutabilirsin ama bir Anavatan ve bir anneni unutma!

 

 Belki haklıyım Çiçek Teyze?

 

Çiçek Teyze tetikte olan güvercine baktı; Kırgın hissetmesine rağmen düştü ve

 

Ağgül bu tuhaf kızın sözlerini doğruladı çünkü ona acıyordu.

 

-Ne diyebilirim bebeğim, haklısın. Bu zor günlerde tek başına güvercin atmak bir oğlunun ya da gelinin işi değil. Yılda en az bir kez Nevruz bayramında babasının mezarını ziyaret etse ne olur? Herkes bunu alkışlıyor ...

 

oldu Bunu kim söyleyebilirdi?

 

Dilara sohbetin yönünü değiştirdi.

 

- Tanrım, bu konuşmayı kes! Uzun süre oturduk, Gümüş Nine, yine gidiyoruz.

 

Güle güle!

 

Çiçek Teyze de ayağa kalktı.

 

-Aman Tanrım! Ben de gittim geçdir. Ahırdaki hayvanları selamlamamız gerekiyor. Ay güvercinim gerekirse beni ara.

 

 Yarın çocuklar sana kuru yakacak odun getirecek.

 

Gumru büyükanne:

 

-Çok teşekkür ederim evlatlarım! Teşekkürler Ay Çiçeği! Uzun yaşa!

 

Tekrar geldin ve dikkatimi dağıttın. Dünya hareketsiz kaldığı sürece!

 

Komşular gittikten sonra eve ölü bir sessizlik çöktü. Bu sessizlikten gümüş büyükanne

 

Sanki korkmuş gibi. Sanki yıllarca bu sessizlikte, bu yalnızlıkta yaşamamış gibiydi.

 

Hayır! Bu sessizlik kemiklerinde işe yaradı. Onun bütün varlığı bu boşluğun "ölümü"

 

kâbus. " Ve dört duvar arasında yalnız bir halde ölmek

 

adam korktu.

 

Gümru'nun büyükannesi geceleri çok yoğun geçirdi. Düdüğünü komşularından gizler -

 

di. Gümru'nun büyükannesi hüzünlü şarkılar söylerken gözyaşı döktü. Ve

 

Böylece hayatının torunu dünyayı torunsuz yaşadı ve böylece hayatının yalnızlığı

 

Gümrü büyükannesi de eritildi. Geceleri başını yastığına koyarken dudaklarının altındaki fısıltıyı yalnızca Yüce Tanrı duyabilirdi ...

 

Kavşakta 20 Şubat'tı. Kış çok zordu. Don, ellerini ve yüzünü sarıyordu.

 

Ama kışın bile yel kırıldı çünkü söğüt ağaçlarının dalları

 

yeşile çalıyordu. Bu baharın gelişini işaret ediyordu. Gümru'nun anneannesi, bahçeden topladığı çöplerle ocağı doldurdu. Bir kibrit yak ve soyun parmaklarını ovuşturdu.

 

 Çünkü bu yıl kış için yakacak odun alma imkanı yoktu.

 

kışı bahçedeki ağaçları budayarak geçirmek zorunda kaldı. Ve ne

 

yapardım Ama ev çöplerle dolduysa Eğer zavallı bir yaşlıysan, çöp adamısın.kızarıyor musun

 

Gümru'nun büyükannesi bir bardak çay alıp sobanın üzerine koydu.

 

 istemeden dövündü. "Geliyor, hoşça kal, merak ediyorum kim?"

 

Büyükanne Gümüş yüzünü cama yasladı ve dışarı baktı, ama gözleri kocamandı.

 

gözleri zayıf olduğu için kimin geldiğine karar veremedi. Kapıyı açan adama seslendi:

 

- Oğlum, biri kapıya yaklaşın. Bu sürücü Ahmed'di.

 

-Ben, Büyükanne ! Sürücü Ahmed. Size oğlunuz Etibar'dan bir mektup getirdim.

 

-Ne dedin oğlum, kimden? Güven Bana ?!

 

-Evet  büyükanne, Etibarlı oğlun. Dün Bakü'de tesadüfen tanıştık. Aceleyle ona vermenizi isteyen bir mektup yazdı. Al, işte mektup.

 

Gümrü'nün büyükannesi gözlerine inanamadı. Uzun yıllar Etibar ona bir mektup yazmıştı.

 

o öldü. Sanki annenin kalbi düşmüş gibiydi. Torunlarının işi olabileceğini düşündü

 

var. Hızla düşüncelerini kalbinden çıkarmaya çalıştı. Dikkatsizce mektubu kalbine bastırdı, sonra tekrar tekrar öptü. İstemeden

 

kısılmış, hafifçe kısılmış gözlerinden iki damla yaş mektup

 

üzerine düştü ve o anda  büyükannesi şoför Ahmed'den duygularını gizlemek için

 

dedi ki: Ay Ahmed, ben sana kurbanım, ona neden bu kadar çok çalıştığını söyleyebilirsin

 

Yazmış ve konuşmuş olsa bile oğlum şaşkına dönerdi. Sonuçta şehirdir.

 

 Bana her ay gönderdiği parayı harcayamam.

 

Şoför Ahmed Gümüş, büyükannesini tanıyordu. Bu eş asla kendini kırmaz. Çok gururlu  bir yaşlı kadındı. Bu yüzden kendini oraya koymadı:

 

- Diliyle bir kelime söylerdi, ama ne düşünürse düşünsün, gitti

. Mektubu okumak.

 

-Oğlum, bir mektubu okuyamıyorum çünkü gözlerim iyi seçmiyor, al onu, oku

 

Bakalım ne yazmış oğlum.

 

Şoför Ahmed katlanmış kağıdı açtı ve okumaya başladı: “Büyükanne, merhaba! Vaktim çok az.

 

 Kırgınım, burası bir şehir, çok iş var, biliyor musun? Benim evim-

 

zi sat, bize gel. Sen yaşlı bir kadınsın Allah korusun… Sonra el bana gülüyor. Ben de

 

Benim bir adım var, bir adamın oğlu muyum değil miyim? Kesinlikle  evi sat, hemen! Parayı da ayrıca getir. Ucuz verme! Dolar edinmeye çalış.

 

Hoşçakal! Evi unutma! Parayı geldiğinde getir, parayı getirdiğinden emin ol!

 

Oğlunuz Etibar, Bakü şehri. "

 

Şoför Ahmed mektubu okurken  büyükannesi yere düştü. Sanki başına bir tencere kaynar su dökülmüş gibiydi. O durdu. Sinirliydi. Gözlerini 

 

otoyoldan hendeğe ççevirdi. Bu yol sürücüleri Bakü'ye götürürdü.  gözleri hep bu yola dikildi. Her gün böyle görünüyor gözleri'nin önünde sanki aniden uzaklaştı ve görünmez oldu. 

 

Sanki yanaklarında gözyaşları donmuş gibiydi ...

 

Şoför Ahmed üzüldü, cildi kararmıştı ve yaşlı adam talihsizdi. Keşke bu mektubu böyle yazıldığını bilseydim

 

Bunu vermezdim, ”diye düşündü Ahmed, ama artık çok geçti.  bir mektup gönderdi-

 

 onu büyükannesine verdi ve kapıya doğru yürüdü, sonra döndü ve arkasına baktı.  Çöp kutusundan bir sigara çıkardı ve yaktı, derin bir nefes aldı, başını salladı ve çok daha fazlası

 

bu kez  dışarı çıktı. Şoför Ahmed çok sinirlendi ...

 

 büyükannesi yerinde dondu. Gülüyormuş gibi hiç hareket etmedi

 

 büyükannesi döndü ve heykel yaptı

 

getirdi, kırdı, sırtını biraz eğdi. "İstediği arkadaştı, tüyleri getirdi.

 

verdigar. " Zavallı karısı oturduğu oyuna düştü.

 

Gümrü çok düşündü, çok hareket etti, çok düşündü ama bir çözüm bulamıyorum.

 

dedi.

 

Evi satmalı mı? Arazilerini ve mobilyalarını satacaklar mı? Bizim topraklarımız ha-

 

İktidara gelmek için kirli Ermenilere satan çok az kişi var mıydı? Büyüleyici köşelerimiz

Sonunda milletin bebeği, yaşlı adamı, karısı ve çocuklarını düşmanca bir şekilde ülke düzlüklerine sattılar.

 

nereden geliyor Oğlumu, torunlarımı ve gelinimi istiyorum. Aniden evde yalnız

 

Yalnız öleceğim, komşular bilmeyecek. Oğlum halkın gözünde saygısızlık ediyor.

 

Güven haklıdır. Evi satacağım, parayı oğluma vereceğim ve o işi için harcayacak.

 

Eski karım. Bir ayak yerde ve bir ayak yerde. Onların derdi ne?

 

ne söyleyebilirim Bir parça ekmek yiyeceğim. Oğlumun borcu ne kadar? "

 

Uzun tartışmalardan sonra Gümru'nun büyükannesi nihayet evi oğlu için satmaya karar verdi.

 

Bakü'ye gitti.

 

Yalnızlığın bir sonu vardı, İlahi!

 

Ertesi gün komisyoncu Faraj  anneannesiyle geldi.  büyükannesinin hikayesi  anladı. Dürüst olmak gerekirse, Faraj bir ev komisyoncusu olmasına rağmen, ilk olarak Gümru'nun büyükannesi olan kahyadan bahsetmişti.

 

satmamayı, biraz sabırlı olmayı tavsiye etti. Bu yaşta ne yapmalı

 

Büyücülük mü? Ancak anneane, sözünü tutması konusunda ısrar etti ve evi için bir müşteri bulacağına söz verdi.

 

Birkaç gün sonra, "Ücretli Hayber" evi ve bahçe avlusu yıkıldı.

 

Mülkü 12.000 dolara satın aldı ve oğluna devretti.

 

Torunu anneannesinin sattığı evde yaklaşık bir hafta kaldı. Koca, akrabalar-

 

Akrabasının mezarlarını ziyaret etti. Dünyaya güven yok; bu yerleri bilmeyeceksin

 

oğlunu gördüğü için şanslı olacak mı yoksa görmeyecek mi? düşünceliydi.

 

Onları affetti. Sürücü ayrıca Ahmed'e Etibar'ın bir gün ya da daha fazla olacağını söyledi.

 

 tarlasında olmasına izin verin, onunla tanışın, çünkü o şehre yabancı. Sürücü Ahmed  büyükannenin görevini özenle yerine getirmişti. Sadece Gumru'nun büyükannesi

 

gitmek zorunda kaldı. Büyükanne Gümü bu topraklardan ayrılmak istemedi. Bu topraklarda

 

sanki onu çekmiş gibi bir çekim vardı; kalbi hızla çarpıyordu. 

 

oğlu ve torunları için? Belki heyecandı? Belki de dünyaya gözlerini açtığı günden bu köyün sevinç ve üzüntülerini paylaştığı günlerin ayrılığından

 

etkilendim? Her ne ise Gümrü, büyükannesini bir an yalnız bırakmadı ...

 

***Gümrü'nün anneannesini seven  çok insan vardı.

 

ona veda etmeye gelmişti. Birçoğu ona şöyle dedi:

 

-Şanslısın büyükanne, şehirde yaşayacaksın: gaz, su, her şey için elektrik değer. Daha fazla İstediğiniz ne? Ruh bu çamurlu, çamurlu köyden bir kez ve sonsuza dek kaçtı, ay

 

Gümüş babaanne derlerdi.

 

Nitekim o zamanlar , akrabalarıyla yeniden bir araya geleceği için kendisini dünyanın en mutlu insanı olarak görüyordu. O herkesin duyacağı biri

 

yüksek sesle dedi:

 

-İnsanlar, oğlum benim ilk fırsatta ona götüreceğimi söyledim. Keşke bütün oğullar benim Güvenim kadar gayretli olsalardı! Ama kalbim bu yerleri ve seni terk etmek istemiyor. Burda doğdu

 

Babalarım ve annelerimin, kocalarımın, büyükbabalarımın ve büyükannelerimin mezarları bende. 

 

Halkın ve bu köyü terk eden tüm insanların ruhlarının önünde eğiliyorum. Yerli

 

Karadan ayrılmak çok zor, ay çok ağır. Tanrım, senin evin- Bu fakirlerin içten sahip olduklarını kelimelere dökmek çok zor, Irak olmalı, hissedilmeli.

 

İnsanları çölde yoldan çıkaranlar lanetli. Güneşlenmeye ve topraklarından uzaklaşmaya zorlandılar. Bu milletin bazı üyeleri hala onlara inanıyor ve onları takip ediyor. Buna inanma

Lara, camaat! Aydınlık sabahlara inanın! Size sırtını dönmeyenlere inanın! Dağ

 

Karlı insanlara kalpleri bağlı olan insanlara inanın! Kötü günler kısa ömürlüdür. Bu toprağın sahibinin geleceği ve yüzünüzdeki hüzün ve kederin geçeceği zaman gelecek.

 

ter Kaçırmayın millet. Bu yerleri asla unutmayacağım. Bi- yok

 

Aklıma ne gelecek İlkbaharda çiçeklerin kokusu etrafa yayıldığında,

 

Dağlarda, "Çıplak Kaya" nın eteğinde, dağın diğer tarafına doğru laleler kırmızıya döndüğünde. buzdan kuzey tarafındaki "İsa'nın çeşmesinin" açılışını hatırlayacağım, sonra

 

Bu topraklarda, bu yerli ocağında sizinle birlikte hissedeceğim. Sen tanrısın,

 

haklarınızı sıkı çalışmanızı helal edin…

 

Gümüş Nine her yerden dürüstlük ve rıza sesleri duydu. Tekrar geri döndü

 

ve baktı. Yoksulluk çeken bu insanlar için üzülüyordu. Elbisesi eski-

 

Çocukların solmuş yüzlerini şaşkınlıkla izledikten sonra:

 

-Tanrı sizi korusun, cemaat! Hoşçakal! ”Dedi öfkeyle.

 

Bakü'ye giden otobüsün kapısı açıldığında radyoda "Shushtar" muğamı

 

Klarnetin sesi Gümüşü'nün anneannesinin yanından geçenleri üzdü. Anlaşılan Vali Gadimov klarnet çaldı. Aman Tanrım, bu sanatçı nasıl oynadı! ..

 

Otobüs kalktı. Büyükannesi otobüs camından dışarı bakıyor

 

belki de memleketini son kez görmeyi düşündü.

 

"Şanslıysam, Kıyamet Günü sizi tekrar göreceğim." Gümüş büyükannesinin gözleri doldu. "Acı çekmenin bir sonu var, Tanrısal! Ne kadar doğru ve adaletlisin

 

Sabırlı ol, İlahi! Tanrıya şükür! Yalnızlığın bir sonu var, İlahi! "

 

Azneft Meydanı'nda

 

Azneft Meydanı'nda başka bir zaferdi. Otobüslerden inen yolcular

 

monotonluk, taksi şoförlerinin çığlıkları müşterilere  büyükanne diye sesleniyor . Otobüsün şoförü bagajını indirdi ve kaldırımda bir bankın üzerine koydu.  farkında olmadan büyükannenin kollarına girip bankta oturdu.

 

Sürücü:

 

 Büyükanne otur ve oğlunu bekle. Muhtemelen buradaysa gelecek, affet bizi büyükanne, gitmeliyiz. . Güle güle!

 

Otobüs Azneft Meydanı'nı dönüp  uzaklaştı. Gumru'nun büyükannesi düşündü

 

 Biraz garip, biraz soğuk. Ona otobüsün ayrıca yanında valizini de aldı. Burada artık yalnızdı.

Absheron'un rüzgarı esiyordu. Rüzgar yerden gökyüzüne esiyor.

 

At, büyük dairesel bir meydanda oynuyor, kilin içinde dönüyor ve dönüyor.

Onların yoldan çıkmasını engeller, neredeyse kollarına alıp bir yere götürür.

 

aranan. Bu tip kar fırtınası Gümru'nun büyükannesini neredeyse kucaklamaya çalışıyordu.

 

Bir şal ve bir deve şalına sarılan vad, zayıf gözlerle oğlu Etibar'ı aradı.

 

Dakikalar dönüşümlü olarak… Annenin oğlunu görmesinin üzerinden neredeyse bir saat geçmişti.

 

yalan söylüyordu. Rüzgarın esmesini ve yüzüne esmesini engellemek  için başını eğdi.

 

cilde dokunan. Soğuk rüzgar dokunur, ve yaşlı karnına doğru yol bulur iliklere hissettirir .


 "Yazık sana köye. Toprağımıza ve taşınıza fedakarlık yapıtım! "

 

Gumru'nun büyükannesi bir elin omzuna dokunduğunu hissetti Oğlunun Etibar olduğunu düşünerek ellerini tuttu ve onu öpmeye başladı.

 

-Sevgili çocuk, nerelerdeydin, kurban olduğum? Neden bu kadar geç kaldın Etibar?

 

Ama önünde çok asil bir yüz, gülümseyen, uzun saçları biraz gri-

 

Beyaz ve gri kravatlı orta yaşlı bir adam gördü, bereli bir şapka altında bir bilim adamına benziyordu 

 

durdu.

 

- Biliyorsun, o benim oğlum. Özür dilerim tatlım. Seni oğlum gibi gösterdim.

 

Bereli adam:

-Ben de senin gibi bir annem vardı. Birkaç yıl önce öldü. Bütün huzurum bozuldu. Yokluğu beni çok üzüyor. Her adımda atıyorum

 

Imda'yı görüyorum. Anneme o kadar çok benziyorsun ki şaşkına döndüm! Sadece yoldan aşağı sürüyordum. Yol kenarındaki benim arabam.

 

Birden gözlerimle seni  gördüm ve annemin mahalleden gelip beni beklediği anlaşıldı. Ne de olsa o hep bana bakıyor, oturduğun bu bankta

 

bekleyecekti. Belki sen benim annemsin, gözlerimle görünürsün? ..

 

Bereli adam çok etkilendi, ardından Gümü'nün büyükannesine şunları söyledi:

 

-Üzgünüm, Tanrım, biraz etkilendim ...

 

-Tanrı seni korusun oğlum, tebrikler! Ben de annen bebeğim. Bu dünya, her şey oluyor. Annenin yokluğunda bile her acıya katlanmalısın…,

 

kurban ol. Şairin ne kadar güzel dediğini görün: "Dünya senin, dünya benim, dünya kimsenin değil."

 

Bereli adam:

 

-Teşekkürler Anne! Bir şair gibi konuşuyorsun. Belki seni oğluna götürürüm. 

 

adresin var mı

 

Gumru büyükanne:

 

-Hayır bebeğim, adresi bilmiyorum. Ben ilk defa gidiyorum. Muhtemelen şimdi çıkar gelir .

 

Bereli adam:

 

-ben de sizin oğlunuz, ay anne.

 

-Sağ ol, oğlum, benim oğlum nere'de olsa, gelip beni bulacak. rahatsız olma olma,

 

oğlum.

 

Beretli adam Qumru nene ile vedelaşıp.Onun siyah aracıyla uzaklaşmasını izledi

 

Ağladıktan sonra Gümru'nun büyükannesi bir tuhaflık hissetti. Bir an için ona öyle geldi

 

Televizyonda gördüğü terk edilmiş annelerden biri gibi. Oğlu henüz gelmemişti.

 

İyi insanlar vardı. Gumru büyükanne halkın kalbinde, 

 

geçenler tarafından rahatsızdı. Acaba gücenmeye hakkı var mıydı? İnsanlar neden bu kadar kayıtsızdı? Belki bu ülkedeki kaos ve kargaşa

 

gibi bais miydi? Belki de bu savaşın sonuçlarından biriydi. Ama her ne idiyse, hiç iyi yanı yoktu. "Akşamdan beri bu soğuk, nemli yerde oturuyorum. Yüzlerce insan bana geldi-

o taraftan bu tarafa gider. Tanrı'nın bir kulu başka bir adama şunu sormaz:

 

ay büyükanne, ne ver, ne yok? Ne kadar havalı? Bu soğuk ve soğuk gecede ne ölümüsün sağmısın burada mısın Bu kadar kayıtsız olmak mümkün mü? Bir şehir olduğunda ne olur ..? Ne iyi yaşlı adam bana yardım elini uzattı; benimle ilgilendi. Ya da kalbim

patlayacaktı. Tanrı babasına ve annesine merhamet etsin! Bu Güven gelmedi. Veya-

 

Hasta bir çocuğunuz varsa, beni ovalara, dona ve kar fırtınasına koyar.

bu mu Asla! Ama evi sebepsiz sattım ve buraya geldim.

 

üzgünüm ... donuyorum. Aman Tanrım, neye mahküm oldum?! "

 

Kısa bir süre sonra, siyah bir Mercedes-Benz Granny'nin önünde durdu. Genç bir adam arabadan indi ve ona yaklaştı.

Bu, Gümü'nün yıllardır yolunu bekleyen, yıllardır Bakü'ye gelen ve giden arabalara bakan, gece gündüz hasretle yanan, gayretine inanan büyükannesinin oğlu Etibar'dı.

 

-Grandma, hoş geldiniz! Tanrım, bunalmıştım, bu yüzden sana yazdım.

Biraz geç kaldım Evet, ne oldu, evi sattı mı? Parayı getirdin mi?

 

Gumru'nun büyükannesi şok oldu "Oğlum, beni hiç öpmedin. Bir şey değil

 

Yıllarca süren ayrılıktan sonra bana değer vermedin, bu nasıl bir para? Bunu nasıl söylersin evlat? Gumru'nun büyükannesi kalbinden kırıldı. İçeride bir şey kırılmış gibi görünüyor.

 

Nankörlük

 

Don ve sağuk, Gümru'nun kalbine soğukluğundan bir parça koydu

bil. Kalbi dondu. Yanık bir buz vardı. Elini çabucak kalbine koydu. Acaba ne oldu? Kalbini çevirdi. Öte yandan, bir fikir şeytanın derisine girer ve beynine girer.

 

kim kesildi. Oğlunu test et anne! Şeytan olmama rağmen, sadece senin için üzülüyorum Oğlunu kontrol et! Onun nankör, aptal, bilge ebeveyn olduğunu söylüyorum! İyi

 

ne diyorsun?" "Hayır, olamaz! Oğlum nankör, korkak, bilge ebeveyn olamaz!

 

Ne olacağını kontrol edeceğim, ”diye düşündü . Beyne giren düşünceler

 

Kabul etmese de oğlunu tekrar yargılamaya karar verdi. "Lanet olsun

 

sana Şeytan! 

" Ayağa kalkmaya çalıştı ama yapamadı. -Oh, ben senin bir kurbanıyım, soruyorsun: Büyükanne, nasılsın, nasıl geldin, yolda

 

Oyuna ne oldu? Beni evimi ve paramı satmaya zorladın Para yolda

 

Kaybettim. Sana eli boş geldim bebeğim. Biraz kıyafet getirdim, yardım et

 

öyleyse, arabaya götürelim. Güven olduğu yerde neredeyse tökezleyecekti, renk bir anda kararmıştı.

 

Aniden bağırdı. Yolu nadiren geçenler bir an durdu.

 

Olsaydı, o anda karısını köye geri gönderirdi.  


2.   Bölüm Sonu.
Devamı haftaya...

Eser: Sona Abbasaligızı
Türkçe  Diline Çeviri :Zakir KAYA 


 1. Bölümü okumak için linke tıklayınız.

https://bucaanews.blogspot.com/2021/01/sona-abbasaligz-muthis-roman-sizler.html


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder